آنچه در پی می آید سخنان امام موسی صدر در مورد رمضان است. |
|
مؤمنان!
دگر بار، رمضان مبارك فرا رسيده است؛ با شبهای الهام بخش، روزهای آموزنده و فضای آکنده از شميم خاطرات و عبرتهايش که ماية جديت و نظم است.
دگر بار، روزه میگيريم، شب زندهداری میكنيم، شعاير را دو چندان میکنيم و سرانجام عيد را با شادمانی و خشنودی جشن میگيريم و پس از آن به زندگی عادی باز میگرديم. بدين سان سالها تكرار و بر حجم خاطرات افزوده میشود.
اما بيم آن میرود كه روزه به عادتی بیروح و شعاير آن به سنتهايی سرگرم کننده بدل و ماه رمضان از همة معانی اصيلیاش تهی شده باشد. با نگاهی سريع در میيابيم كه اين مشکل، يعنی مشکل و مسئلة روزه و رمضان، مسئلة همه عبادات و همة مناسبتهاست. اين آفت به همة عبادات و ايام راه يافته و اماكن مقدس و شعاير دينی و همة آموزههای آسمانی را در برگرفته است.
آيا نقش راهبری دين در هدايت آدمی به آخر رسيده است؟ و به آيينها و خاطرات و تجمل بدل شده است؟ يا اينكه اساساً آموزههای دينی برای تخدير آدمی آمدهاند و از آنجا كه سختيها فرا گيريند اين آموزهها نيز همة زندگی آدمی را فرا گرفتهاند. آيا اكنون که آدمی بر بسياری از مشكلات و سختیهايش چيره گشته، بايد از نقش دين بكاهيم؟
مؤمنان!
بهتر است پيش از آنکه ديگران از ما بپرسند ما خود اين پرسش دشوار را از خود بکنيم. اما حقيقت اين است كه اين پرسش و پاسخها پيشتر مطرح شدهاند، اما ما آنها را ناديده گرفتيم، بر آنها چشم پوشيديم و از سخن گفتن دربارة آنها روی برتافتيم، تا با واقعيت دلهرهآور و تلخ روبه رو نشويم.
ای مؤمنان!
آيا در روزههامان آثار روزه را میبينيم؟ و در نمازمان عروج آن را؟ آيا در فطر و قربان معانی اين اعياد و کارکردشان را حس میكنيم؟ آيا شعاير در ما فعل و انفعال و اماکن مقدس در ما اثر دارد؟
آيا در مسجد اقصی و کليسای قيامت آن معانی را که بالقوه برای امتمان روشن بود, يافتهايم.
اينها تجارب تلخ و دردآور ما در متن واقعيت تلخ و درد آور ماست. پس بار دگر با نگاهی واقع بينانه، همهجانبه و با شجاعت و بينش آموزههای دينمان را ارزيابی کنيم, شايد راهی نو بپيماييم و در آنها زندگی بدميم، و از هستی خود به دين و آموزههای والايش ببخشيم تا جايگاه رفيع و فراگير خود را باز يابد. بگذاريم دين ابعاد وجودی ما را فراتر ببرد و كثرتمان را وحدت بخشد و تشتتمان را به همدلی بدل کند.
ای مؤمنان!
هرگاه انديشة دينی و آموزههايش در همة ابعاد زندگيمان؛ در خانه, در بازار، در دفتر كار، و در عرصههای حيات ما حضور داشته باشد، هرگاه حصارها را از احساس دينی در بند در عبادتگاهها، برداريم, و بگذاريم اين احساس به کليت حياتمان راه يابد, به زندگيمان پا نهد، تا اختيار ما به دست او باشد و اثر گذارد و هدايت كند، هر گاه به او فرصت دهيم و نخواهيم که با منزوی کردن او از نقشش بکاهيم و او را از ميان ببريم, تنها در اين صورت است که آثار اين گنج گرانمايه را در زندگی و در ساختن تمدن خود میبينيم.
مؤمنان!
روزة ماه رمضان و ديگر عبادات و شعاير دينی تنها فعاليتی جسمانی نيستند، بلكه حركاتی سرچشمه گرفته از عقل و دلاند که به قالب حس در میآيند و با آن در میآميزند، از همين رو هر گاه به دور از دخالت عقل و دل انجام گيرند، اعمالی خشك، کم رنگ و تقليدگونهاند که ما را به خود مشغول میکنند, ولی تأثيری نمیگذارند.
بر ماست تا در اين تجربة تازه و اين ماه مبارك و در روزهاش، عقل و دل را در كنار جسم فعال کنيم. بايد تفکر و تأمل كنيم، بايد عشق بورزيم و حساس باشيم. بايد اين عشق و آن تأمل را در متن روزة خود جاری سازيم.
پيامبر فرمودند:«تفكر ساعه خير من عباده سبعين سنه» (يك ساعت تفكر، برتر از هفتاد سال عبادت است.) امام صادق نيز فرمودهاند:«هل الدين الا الحب؟» (آيا دين جز محبت است؟) اين چنين روزة زندهای، سپر آتش است و يكی از اركان اسلام, مهمانی خداوند است و تكريم انسان. قدر انسان است و قَدَر او. فقط در اين صورت است که رمضان شرايط و فضايی را فراهم میکند كه در آن انسان گرامی ساخته میشود، انسانی كه فاتح مكه است و پيروز بدر و سازندة تاريخ. اين چنين رمضانی ماه الفت و همدردی با ديگران و فصل فراموشی كينهها و اتحاد صفوف است. ماه وحدت كلمه و وحدت دلها و ماه رستاخيز دوبارة امت است.
اين گونه روزه داری ماه رمضان نخستين گام در ساختن امت و تاريخ است، تمرينی برای جهاد و آمادگی برای نبرد است، آغاز بازگشت به سوی خداست، به سوی سرزمين مقدس خدا، به سوی قدس. اين وعدة حق خداوند است و خداوند از وعدهاش تخلف نمیكند. خداوند میفرمايد:«ولينصرن اللَّه من ينصره ان اللَّه لقوی عزيز الذين ان مكنا هم فی الارض أقاموا الصلوه و آتو الزكاه و امروا بالمعروف و نهوا عن المنكر و للَّه عاقبه الامور» (حج: 40 و 41)
انجمنی...
برچسب : نویسنده : محمدمهدی اسدزاده asadzade بازدید : 337